Wśród zaproszonych gości byli m.in. wicewojewoda lubelski Robert Gmitruczuk, konsul Republiki Białoruś Vładisłav Khałło, zastępca mera Brześcia Vadim Kravchuk, zastępca kierownika Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białorus-Ukraina Tomasz Jędrzejewski, Dariusz Litwiniuk, radny miasta Biała Podlaska i kierownik filii Urzędu Marszałkowskiego WL oraz przedstawiciele konsorcjum bialskich spółek, które wykonały inwestycję.
– To dwie inwestycje, które pomagają nam na co dzień rozwijać Białą Podlaską, tak potrzebne mieszkańcom miasta i wszystkim podróżującym w osi Wschód – Zachód. To ronda w formule turbinowej, bardzo nowoczesne. Mają tę zaletę, że maksymalnie ograniczają możliwą kolizyjność i upłynniają ruch w obydwu osiach – podsumował prezydent Michał Litwiniuk.
– Wiemy, że drogi są najważniejsze, gdy jakość i drożność jest najlepsza. Skrzyżowania tego typu zapewniają duże bezpieczeństwo – dodał Robert Gmitruczuk, wicewojewoda lubelski
Czym się charakteryzuje rondo turbinowe?
Rondo turbinowe jest innowacyjnym rozwiązaniem układu pasów ruchu ronda o dwóch lub więcej pasach ruchu. Jego organizacja wymaga od kierującego, przed wjazdem (wejściem), dokonania wyboru kierunku jazdy oraz właściwego, dla tego wyboru, pasa ruchu. Jest to tu szczególnie ważne, gdyż przez wyniesione wysepki i separatory kanalizujące ruch nie ma później możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.
Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami. Istnieje kilka odmian klasycznych rond turbinowych, zależnych od liczby wjazdów i wyjazdów. Możliwa jest taka konfiguracja ronda, która uniemożliwia zawracanie w jednym z kierunków. Czasami wybranie prawego pasa ruchu wymusza skręt w prawo już na najbliższym wylocie, co wyraźnie powinno wskazywać oznaczenie poziome na wlotach. Konstrukcja ronda turbinowego i znaki poziome (strzałka kierunkowa na wprost) mogą również dopuszczać dalszą jazdę do kolejnego wylotu.






ICH/Biała Podlaska
DW