
Temat II edycji programu to "Bezpieczni w finansach osobistych". Program aktywizuje nauczycieli i uczniów do podejmowania zespołowych inicjatyw na rzecz swojej szkoły i najbliższego otoczenia, przybliżających zagadnienia ekonomiczne w nowatorski i przystępny sposób. Istotnymi zamierzeniami projektu jest uświadomienie uczestnikom korzyści płynących z edukacji ekonomicznej, wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie oferty edukacyjnej szkoły ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych.

Cele zajęć to:
1. Rozwijanie i kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych: inicjatywność i przedsiębiorczość; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne, kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; świadomość i ekspresja kulturalna; porozumiewanie się w języku ojczystym.
2. Poszerzenie wiedzy ekonomicznej.
3. Kształtowanie niezbędnych postaw i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości tj. kreatywność, oryginalność, współpraca w zespole, zdolności organizacyjne, wytrwałe dążenie do celu, odpowiedzialność za powierzone zadania.
Celem szczegółowym jest upowszechnienie idei wychowania przez działanie.
Zespoły nazwane Drużynami Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej ubiegają się o tytuł „Złotej Szkoły NBP”, wykonując określone w programie działania. Zadania w ramach II edycji programu to: 1. Spotkanie z ekspertem; 2. Lekcja z ekonomią; 3. Debata szkolna.

Uczniowie z drużyny pod okiem opiekunki Moniki Denisiuk-Świstek zgromadzili materiały, przygotowali prezentacje multimedialne i przeprowadzili warsztaty uczniowskie o tematyce:
1) Gotówka jako powszechnie akceptowana metoda płatności w Polsce. Jak bezpiecznie korzystać z gotówki i rozpoznawać zabezpieczenia polskich banknotów" - Maja Przewoźna.
2) Podstawowe zasady bezpieczeństwa w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej - Oliwia Jakubaszek.
3) Ochrona danych i pieniędzy przed cyberzagrożeniami. Jakie konsekwencje finansowe niesie kradzież tożsamości? - Katarzyna Laskowiecka, Małgorzata Winnicka.
4) Zagrożenia związane z produktami finansowymi oferującymi wysoką stopę zwrotu - Klaudia Toruszewska.
5) Bezpieczne przechowywanie pieniędzy. Jak są chronione depozyty w bankach? Amelia Wilgos.
6) Ryzyko pułapki rosnącego zadłużenia. Co trzeba wiedzieć o szybkich pożyczkach? - Eliza Kryczka, Martyna Laskowiecka.
7) Sztuka zawierania zobowiązań finansowych. Jak korzystać z praw konsumenckich przy podpisywaniu umów? Emilka Niemiec.

4 marca 2022 r. w szkole w Kosowie Lackim odbyła się debata szkolna pt. "Płatność mobilna czy tradycyjna?". Ekspertem była dr nauk ekonomicznych Joanna Omieciuch, która w swoim dorobku naukowym posiada publikacje ekonomiczne m.in. o turystyce, ekoturystyce, turystyce kulinarnej czy pielgrzymkowej. Po "burzy mózgów" i poszukiwaniach odpowiedzi na pytanie, które płatności są korzystniejsze: mobilne czy tradycyjne wysnuto wniosek, że w tym momencie należy korzystać zarówno z jednej jak i drugiej formy płatności. Podczas debaty uczniowie wykazali się dużą dojrzałością chętnie biorąc udział w dyskusji i skutecznie przekonując do swoich racji.

W ramach programu w szkole przeprowadzono również 6 lekcji ekonomii. Nauczycielka fizyki Monika Denisiuk-Świstek przybliżała uczniom zasady Fizyki Finansowej. Jak uczą obserwacje fizyka i ekonomia były ze sobą ściśle powiązane od wieków. Mikołaj Kopernik oprócz teorii heliocentrycznej odkrył jedno z ważniejszych praw ekonomii. Astronom stwierdził, że pieniądz gorszy wypiera pieniądz lepszy. Podobnie Izaak Newton – twórca podstaw mechaniki, przez długi czas był Nadzorcą Mennicy Królewskiej porządkując ówczesny rynek finansowy. Podczas lekcji ekonomii uczniowie: zwiększyli swoją aktywność na zajęciach, poszerzyli wiedzę na temat związku fizyki z ekonomią oraz obliczali koszt zużycia energii elektrycznej na podstawie odczytów z licznika energii elektrycznej.
Monika Denisiuk-Świstek