- Krok po kroku przybliżamy się do realizacji całej S19, której znakomita większość będzie stanowiła międzynarodowy szlak Via Carpatia. W tym roku zawarliśmy już dziesięć umów z wykonawcami tej trasy. Trwają przetargi na sześć odcinków, a na kolejny ogłosimy jeszcze w tym roku - podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Cała S19 będzie miała długość ponad 560 km.
- Mieszkańcy powiatu bielskiego, gminy Boćki, gminy Dziadkowice czekali na tę budowę wiele, wiele lat. Otworzy ona nasze miejscowości na świat, pozwoli do nas bezpiecznie dojechać i przekonać się, jakimi jesteśmy ludźmi i czym możemy się pochwalić. A Boćki, w których się znajdujemy, to serce województwa podlaskiego. Mam nadzieję, że inwestycja przebiegnie bezproblemowo – powiedział obecny przy podpisaniu umowy wicemarszałek województwa podlaskiego Stanisław Derehajło.
Marek Malinowski, członek zarządu województwa również podkreślał wagę podpisanych w piątek umów na realizację południowej części Via Carpatii.
- Jak ważna jest to droga, wiedzą wszyscy samorządowcy. Ważna ze względów logistycznych, gospodarczych, społecznych. Wiele lat się o niej mówiło, ale dopiero ten rząd ją realizuje.
Marek Bobel, starosta siemiatycki odniósł się do realizacji odcinka Malewice – Chlebczyn. – Nie ma rozwoju gospodarczego, jeśli nie ma dobrych dróg – ocenił. – Jestem przekonany, że budowana droga przyczyni się do szybszego rozwoju tej części Polski. W ten sposób odrobimy zapóźnienia infrastrukturalne.
Po podpisaniu tych umów do fazy realizacji przeszło w tym roku 40 zadań o łącznej długości blisko 515 km i wartości ponad 15,5 mld zł.
Odcinki, które wchodzą do realizacji w systemie Projektuj i buduj, mają odpowiednio 12,2 km (Bielsk Podlaski - Boćki) oraz 25 km (Malewice - Chlebczyn). Tym samym, w woj. podlaskim i częściowo mazowieckim, w realizacji jest 118 km szlaku Via Carpatia. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu tych części S19 planowane jest na II kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku przewidziane jest w II kwartale 2025 r.
Ten fragment S19 będzie przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5 t/oś). Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Na odcinku zlokalizowano jeden węzeł – Boćki. Powstanie też pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt oraz sześć przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt i płazów).
To najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał 25,1 kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów.
Zaplanowane są dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Na odcinku o długości 25,1 km przewidziano budowę 22 obiektów inżynierskich, w tym 11 przejść dla zwierząt. Cztery przejścia dla zwierząt dużych zaprojektowane zostaną nad drogą ekspresową. Przy tym odcinku trasy S19 zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Leszczki Wchód i MOP Leszczki Zachód. Odcinek S19 Malewice – Chlebczyn za kwotę ok. 665,2 mln zł wybuduje firma Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret.
Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zapowiedział, że około kwietnia 2025 r. drogi powinny zostać oddane do użytku.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Źródło: GDDKiA, Województwo Podlaskie
Foto: Krzysztof Łapiński / UMWP, Ministerstwo Infrastruktury
ABol/DW