Dziękujemy za udział w quizie! Poniżej publikujemy listę nagrodzonych osób. Zwycięzców z Siedlec i powiatu siedleckiego zapraszamy po odbiór nagrody do redakcji portalu podlasie24.pl - ul. Świrskiego 56, I piętro, od pon do pt w godz. 8:00 - 17:00. Prosimy o zabranie ze sobą dokumentu potwierdzającego tożsamość. Pozostałym zwycięzcom nagrody wyślemy.
NAGRODY
- T-Shirt z logo Ministerstwa Obrony Narodowej (rozmiar XL)
- 2 worki sportowe „Zostań żołnierzem RP”
- 3 kubki „Zostań żołnierzem RP”
- 3 pendrivy
- zestaw: notatnik, długopis, opaska odblaskowa
- zestaw: szalokominiarka i pendrive
T-Shirt z logo MON (rozmiar XL) ŁUKASZ WILK |
|
Dwa worki sportowe z hasłem "Zostań żołnierzem RP" 1. MATEUSZ GRZYB 2. KACPER PAWLUCZUK |
|
Trzy kubki "Zostań żołnierzem RP" 1.RYSZARD PIASEK 2.PIOTR REMISZEWSKI 3.KAROL ŚWIĘTOCHOWSKI |
|
Trzy pendrivy 1. ANDRZEJ KRZESKI 2. ARTUR MĄCZYŃSKI 3. TOMASZ MAJCZYNA |
|
Zestaw: szalokominiarka pendrive 1.MIKOŁAJ GORZEL |
|
Zestaw: notatnik, długopis, opaska odblaskowa 1.JUSTYNA ANUSIEWICZ |
Aby mieć szansę zdobyć nagrodę, należy odpowiedzieć na 3 wybrane przez siebie pytania, a odpowiedzi wysłać w formularzu znajdującym się na końcu informacji. W polu ODPOWIEDŹ należy wpisać numery pytań oraz prawidłowe odpowiedzi.
PYTANIA
1. Czy Polacy reagują na fake newsy np. prostując je lub pisząc komentarze?
a) Tak, prawie 43% stara się prostować nieprawdziwe informacje w sieci;
b) I tak i nie 50% reaguje, 50% ignoruje nieprawdziwe informacje;
c) Nie. 72% Polaków nie robi nic z postem, który uważa za fake news.
2. Jeden z rodzajów ataków mających doprowadzić do wyłudzenia naszych danych wrażliwych to:
a) Deepfake;
b) Phishing;
c) Scam.
3. Termin „misinformation”, czyli błędna informacja to inaczej:
a. Celowe i świadome wprowadzanie odbiorcy w błąd;
b. Niecelowe wprowadzanie odbiorcy w błąd w wyniku własnej niewiedzy;
c. Dezinformacja, która okazała się nieskuteczna.
4. Dezinformacja zwykle bazuje na:
a. Naszych uprzedzeniach i emocjach;
b. Negatywnych i szokujących treściach;
c. Teoriach spiskowych;
d. Wszystkie powyższe.
5. Termin „dezinformacja” pochodzi z:
a. Języka rosyjskiego dezinformatsiya (rus. дезинформация);
b. Języka angielskiego – disinformation;
c. Jest terminem międzynarodowym zdefiniowanym po raz pierwszy przez Radę Unii Europejskiej na bazie francuskiego słowa – désinformation.
6. Jak sądzisz jaki procent użytkowników Twittera udostępnia informacje bez otwarcia linku?
a. W przypadku Twittera 59% informacji udostępnianych jest bez czytania;
b. Twitter posiada mechanizmy uniemożliwiające udostępnianie informacji bez ich przeczytania;
c. Tylko 3% użytkowników udostępnia informacje bez czytania.
7. Co to jest bańka informacyjna?
a. To indywidualny pogląd lub osąd na jakiś temat, może być poparty faktami lub własnymi wierzeniami;
b. Jest to wynik działania algorytmów w mediach społecznościowych, który sprawia, że otrzymujemy tylko wiadomości zgodne z naszymi poglądami;
c. To postawa, w której staramy się myśleć oraz kształtować swoje poglądy niezależnie.
8. Co to jest Clickbait:
a. pakiet fałszywych linków przesyłanych w celu wyłudzenia danych;
b. klawisz szybkiego przejścia do baz danych użytkowników kont społecznościowych;
c. zjawisko internetowe polegające na przyciąganiu uwagi za pomocą tytułów bądź miniaturek, które przesadnie wyolbrzymiają faktyczną treść i/lub znaczenie artykułu.
9. Jaka jest definicja dezinformacji:
a. wiadomość lub historia w Internecie, która nie jest prawdziwa;
b. niedoprecyzowane informacje rozpowszechniane przypadkowo i bez złych zamiarów;
c. niedokładne informacje umyślnie rozpowszechniane w celu zmylenia, wprowadzenia w błąd lub wywarcia wpływu (manipulacji).
10. Jak rozprzestrzeniają się fałszywe informacje?
a. przez media społecznościowe, artykuły lub nagłówki;
b. przez materiały wideo, foto, memy;
c. obie odpowiedzi są prawdziwe.
11. Jak się ustrzec przed fake news:
a. nie korzystać z mediów społecznościowych i Internetu;
b. zainstalować najnowszą aplikację anty-fake news;
c. sięgając do wiarygodnych źródeł informacji np. poprzez odwiedzanie oficjalnych stron internetowych.
12. Co jest głównym narzędziem fake news:
a. kwartalniki, miesięczniki;
b. Internet, media społecznościowe;
c. literatura naukowa.
13. Czy fake news jest zjawiskiem nowym?
a. Tak, pojawił się wraz z rozwojem Internetu i powstaniem mediów społecznościowych;
b. Nie, jako zjawisko jest znane od starożytności, w konfliktach zbrojnych w historii dezinformacja była wykorzystywana do wprowadzania w błąd obcej armii, np. mistyfikowano jakieś ruchy wojsk.
c. Stosunkowo tak, rozwój dezinformacji datujemy na koniec XIX w. wraz z rozkwitem prasy drukowanej.
14. Co najbardziej sprzyja rozprzestrzenianiu się fake newsów:
a. bezmyślne rozpowszechnianie informacji;
b. wnikliwa analiza informacji;
c. atrakcyjność przekazu.
15. Dlaczego fałszywe wiadomości są szkodliwe:
a. utrudniają nam poznanie prawdy przez co podejmujemy błędne decyzje;
b. Rozprzestrzeniają się w szybkim tempie i mają wpływ na postawy i zachowania dużych grup odbiorców;
c. Obie odpowiedzi są poprawne.
JS