Na zdjęciach miejsca budowy autostrady A2 między Kałuszynem a Siedlcami [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Autostrada A2 jest klasyfikowana jako „będąca w realizacji” na wszystkich odcinkach od wybudowanej kilka lat temu obwodnicy Mińska Mazowieckiego, aż do Białej Podlaskiej. Nie wszędzie jednak są to już roboty drogowe na pełną skalę. Autostrada „rośnie w oczach” między Kałuszynem a Siedlcami. Odcinki od Siedlec na wschód mają natomiast wybranych wykonawców, którzy stopniowo domykają potrzebne do wejścia na plac budowy formalności. – 16 września wojewoda lubelski wydał decyzję ZRID, czyli zgodę na realizację inwestycji drogowej od miejscowości Swory-Biała Podlaska. Jest to IX odcinek autostrady A2 Warszawa-granica państwa. Po rozstrzygnięciu przetargu i wybraniu wykonawcy ZRID to najważniejsza sprawa. To ostateczne potwierdzenie, że nie ma już przeszkód administracyjno-prawnych do rozpoczęcia tej budowy – informuje wicewojewoda Robert Gmitruczuk. Od tej chwili zaczyna się 36 miesięcy, jakie wykonawca tego fragmentu, firma Polaqua, ma na jego wybudowanie i oddanie do użytku. Pozostałe do granicy państwa 32 kilometry autostrady A2 mają status „w przygotowaniu” i perspektywę realizacji w latach 2026-28.

Autostrada A2 jest ważna dla północnej części województwa. Natomiast jego główną osią komunikacyjną będzie droga ekspresowa S19, zwana Via Carpathią. Kilka miesięcy temu oddano do użytku jej południową część, od Lublina do Rzeszowa. Teraz wysiłek inwestycyjny przenosi się na północ od stolicy województwa. – 15 września w Ministerstwie Infrastruktury podpisano ostatnie umowy na realizację odcinków między Lublinem a granicą z województwem mazowieckim. Razem jest to ok. 107 km, a podpisane umowy dotyczą odcinków Radzyń Podlaski-Kock „Północ” oraz Kock „Południe”- Lubartów. Zgodnie z harmonogramem, całość ma być gotowa na przełomie 2025 i 2026 roku – mówi wicewojewoda lubelski.

Większość trasy będzie poprowadzona po śladzie istniejącej drogi krajowej, choć oczywiście droga szybkiego ruchu nie może przechodzić przez miejscowości i dlatego będzie je omijać specjalnie zaprojektowanymi obwodnicami. Najłatwiej będzie koło Kocka, który dostał obwodnicę przed dekadą, a teraz będzie ona uzupełniona tylko o drugi pas w zarezerwowanym już wcześniej miejscu.
Drogę ekspresową S19 postrzega się jako dużą szansę rozwoju województw na tzw. ścianie wschodniej. Jako część projektu „Via Carpathia” umożliwi ona łatwy transport towarów od krajów bałtyckich po Grecję.
Tymczasem w okolicach obwodnicy Siedlec...
AB [ja]