Pierwszym prelegentem była Magdalena Jeżak-Śmigielska – redaktor mediów społecznościowych w Redakcji Audycji Katolickich TVP oraz Towarzystwie św. Franciszka Salezego inspektorii warszawskiej. W wystąpieniu „Nie tylko ogłoszenia parafialne – czyli o możliwościach Facebooka w misji duszpasterskiej Kościoła” wskazała funkcje social media w Kościele oraz przedstawiła praktyczne wskazówki jak używać Facebooka tak, by wypełnić najważniejszą – zdaniem prelegentki – zasadę działań ewangelizacyjnych w świecie wirtualnym (social media), czyli przyciągnięcie człowieka do wspólnoty (Kościoła) w świecie realnym. - Dzisiejsza obecność na szkoleniu medialnym pokazuje, że jesteśmy otwarci na słowa Jana Pawła II: „Nie lękajcie się nowych technologii”. Media społecznościowe dają możliwość szybkiej komunikacji oraz są szansą, aby dotrzeć do wspólnoty ludzi wierzących, ale też tych, którzy są od niej daleko - powiedziała Magdalena Jeżak-Śmigielska.
Malwina Rysak - obserwatorka oraz badaczka komunikacji religijnej, z doświadczenia marketerka i content creator, w pierwszym referacie: „«Piękno zbawi świat», czyli o tym co dobre w katointernecie. Analiza praktyk katolickich twórców w mediach społecznościowych” wskazywała co należy robić, aby w komunikacji zadbać o estetykę naszego przekazu.
- Od wieków oddawano Bogu to co najpiękniejsze poprzez sztukę. Tworzono prawdziwe dzieła na Jego cześć i chwałę, budowano zjawiskowe świątynie i angażowano wybitnych artystów, by swoją twórczością zachęcali ludzi do wiary oraz odkrycia prawdziwego Piękna. Aktualnie można zauważyć ogólny trend dotyczący masowego przekazu – z racji coraz większej liczby powstających publikacji, spada ich jakość, a co za tym idzie – przekazywana wartość. Porzucamy estetykę i piękno, co wpływa na prezentowany poziom. Naszym zadaniem jest dzielić się Słowem Bożym i wartością w jak najbardziej jakościowy i godny sposób - wskazywała Malwina Rysak.
Był także na zajęcia praktyczne związane z narzędziem internetowym służącym do tworzenia grafik - „Canva – nowoczesne płótno. Narzędzie, które pozwala z łatwością stworzyć atrakcyjne treści wizualne”.
- Pozwólmy sobie na odrobinę artyzmu i wejdźmy na nowy poziom publikowanych treści naszych wspólnot. Wizualna komunikacja religijna nie musi ograniczać się jedynie do informowania o aktualnych wydarzeniach we wspólnocie. Niech inspiruje, zachwyca i angażuje odbiorcę – niech zachęci do czegoś więcej - wskazywała prelegentka.
Ks. Marek Weresa – z Biura Prasowego Diecezji Siedleckiej i Katolickiego Radia Podlasie w temacie „Zasada 5 W – pięć odpowiedzi na proste pytania – czyli o życiu parafii w naszych mediach” wskazał praktyczne wskazówki w tworzeniu zapowiedzi czy relacji z wydarzeń oraz jak może wyglądać wzajemna komunikacja i promocja wydarzeń z życia parafii czy wspólnot.
- Myślę, że to szkolenie pozwoli nam, choć trochę, odpowiedzieć na wezwanie Ojca Świętego, abyśmy w świecie internetu potrafili opowiadać „piękne historie”, które będą przemieniać życie człowieka. Abyśmy razem, w świecie mediów społecznościowych potrafili ukazywać dobro, które dokonuje się wokół nas, abyśmy się komunikowali w prawdzie i miłości - wskazał ks. Marek Weresa.
Na jesień tego roku planowane jest kolejne szkolenie medialne, które będzie dotyczyć nowych tematów, także tych na które zwrócili uwagę przybyli uczestnicy szkolenia.
ZDJĘCIA |
Ks. MW
zdjęcia: Katarzyna Chacińska
EŁ