– Na pewno jest to ważne wydarzenie w naszych dziejach i każdy powinien o nim pamiętać. Myślę, że ze strony różnych instytucji powinno być więcej inicjatyw takich jak ten konkurs, aby zmobilizować młodsze pokolenia do podtrzymywania tej pamięci – powiedział Radiu Podlasie Łukasz Lewandowski z Liceum Ogólnokształcącego w Rykach.
Drugie miejsce zajęła Joanna Mieścicka z Katolickiego LO w Siedlcach, a trzecie – Ewelina Pogorzelska z LO w Węgrowie. Przyznano też 6 wyróżnień. Łącznie na konkurs wpłynęło 19 esejów, nadesłanych ze szkół w trzech województwach.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nauczyciele często sygnalizują, że na skutek zmian programowych z nauczaniem XX-wiecznej historii Polski nie jest najlepiej. Potwierdzają to naukowcy. – W 2007 roku powtórzono badania z 1988 roku, sprawdzające wiedzę Polaków o zbrodni katyńskiej. Prawidłowych odpowiedzi było od 20 procent mniej, niż u schyłku PRL-u – mówi dr Maryla Fałdowska. – Mimo cenzury kiedyś ludzie wiedzieli więcej, bo wtedy w podtrzymywanie pamięci angażowało się pokolenie pamiętające wojnę. Teraz ci ludzie wymierają, a powstałej luki nie wypełnia swobodny dostęp do informacji. W szkołach zaś nie ma czasu na należyte omówienie okresu wojennego i powojennego.
AB/Siedlce/DJ